Stop Fumatul

E mai cool să nu fumezi :)

[Opinie] 4 milioane de români vor suferi dacă nu se face publicitate la produse cu nicotină?

Marii producători din industria tutunului împreună cu importatori și comercianți de produse din tutun sau cu nicotină, sub denumirea de CLCC – „Coaliţia pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării” – au lansat acum câteva zile în media un comunicat de presă. Materialul a fost publicat ca reacție la proiectul de lege care ar trimite produsele care conțin nicotină la locul lor, în tutungerii, și ar limita posibilitățile de publicitate la aceste produse.

Desigur, proiectul de lege este unul binevenit. În contextul în care vârsta medie la care tinerii încep să fumeze sau să își introducă în corp nicotină prin diverse metode a scăzut în ultimii ani, iar țigările stau în magazine la casa de marcat, lângă bomboane și gumă de mestecat, o astfel de lege ar reduce expunerea la produsele toxice a persoanelor care încă nu au dezvoltat dependența de ele, fără să refuze accesul la viciu celor care fumează sau își administrează nicotină prin alte metode și nu doresc să renunțe. Totuși, pentru că lipsa expunerii ar duce inevitabil la scăderea comsumului, producătorii de produse cu nicotină se tem de această lege suficient încât să încerce să o boicoteze prin toate mijloacele.

Răspunsul la întrebarea din titlu este NU.

Nu va suferi nimeni, în afara producătorilor din industria tutunului, care vor racola mai puțini fumători noi, în vreme ce baza de fumători dependenți deja va scădea constant în următorii ani. Nimic din comunicatul publicat în peste 30 de media românești cunoscute nu le servește cauza, dimpotrivă.

Comunicatul de presă al industriei tutunului și nicotinei

De ce nu sunt valide argumentele cuprinse în acest comunicat?

Sursa pe care am ales-o este forma comunicatului publicată de MediaFax, aici »

Din comunicat:

„România se află deja pe locul al şaptelea în clasamentul european privind restricţiile în domeniul tutunului”

„Menţionăm că datele Eurostat arată că procentul minorilor între 15-19 ani care fumează în România este de 4,1%, mult sub media europeană de 9,4% şi printre cele mai scăzute din Europa – doar în Norvegia şi Islanda procentele fiind mai mici”

Acesta este un semn de normalitate – România este o țară europeană, este bine ca restricțiile în domeniul tutunului să fie la nivel european. Locul al șaptelea nu înseamnă cea mai multă strictețe în domeniu, iar dezideratul este să ajungem pe un loc superior în acest clasament, nu inferior.

De asemenea, normalitatea ar fi să fie zero minori care fumează. Nu ne putem lăuda cu statistica asta – 4.1% înseamnă că 4 dintr-o sută de copii fumează! Este foarte mult, de fapt. Iar media europeană este și mai îngrijorătoare, cum să fumeze 10 copii dintr-o sută?

Din comunicat:

„În plus, chiar un studiu al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii arată că în Europa, unde se concentrează cele mai multe restricţii, rata fumatului e cea mai ridicată din lume (29%)”.

Exact de aceea trebuie ca statele europene să ia și mai multe măsuri să contracareze fenomenul. Restricțiile nu sunt adresate fumătorilor, ci producătorilor și comercianților, care nu mai pot acum să spună că e cool să fumezi, că țigările ajută digestia sau că pot calma nervii, cum se întâmpla acum câteva zeci de ani, când încă nu erau aceste restricții. Iar puținele restricții care sunt, cum este cea legată de fumatul în spațiul public, este menită să protejeze nefumătorii, nu să împiedice fumătorii să fumeze.

În economie este loc pentru produse sănătoase

Din comunicat:

„În forma actuală, iniţiativa poate afecta mai mult de 10.000 de angajaţi direcţi sau indirecţi ai companiilor producătoare şi distribuitoare, dar şi peste 70.000 de retaileri din România, ţară în care investiţiile totale ale industriei depăşesc 1,5 miliarde de euro”

Adaosul comercial la produsele din tutun este mic, iar câștigul micilor întreprinzători care vând aceste produse este foarte mic. Dacă se va reduce consumul de produse din tutun, angajații și retailerii vor avea cel mai probabul altfel de oportunități. De exemplu, cei mai întreprinzători își vor putea deschide tutungerii, unde vor putea comercializa tot ce se poate în materie de tutun. Iar dacă va scădea consumul de țigări, este posibil să crească consumul de produse sănătoase și de sport.

Din comunicat:

„[…] interzicerea expunerii produselor din tutun în cele peste 70.000 de magazine din România care comercializează ţigarete va încuraja dezvoltarea pieţei negre în condiţiile în care, vândute de sub tejghea, produsele legale vor fi uşor de substituit cu cele ilegale, mai ales în judeţele de frontieră, unde contrabanda ajunge şi la 50%”.

Interzicerea expunerii nu înseamnă interzicerea comercializării. Cele „peste 70.000 de magazine din România care comercializează ţigarete” vor comercializa în continuare țigarete, dar le vor ține separat de bomboane. Și acum pachetele de contrabandă se pot substitui cu celelalte în magazinele mici (vânzătorul ține expuse pachetele cu timbru, dar poate da tot „de sub tejghea” cumpărătorului pachetul contrafăcut), iar faptul că se substituie oricum nu schimbă cu nimic certitudinea că, pentru sănătate, de contrabandă sau nu, produsele din tutun tot toxice sunt. Așadar, este de preferat ca țigările să stea ascunse și să le ceară doar persoanele care nu uită de ele, decât să fie în văzul tuturor și să amintească celor care poate nu sunt încă dependenți că poate ar fi o idee să cumpere.

Din comunicat:

„Un efect similar asupra pieţei negre îl va avea şi introducerea, prin acest proiect, a unei noi taxe asupra produselor din tutun, în condiţiile în care ţigările din România sunt deja cele mai scumpe din UE raportat la puterea de cumpărare. Propunerea legislativă nu ţine cont de realităţile pieţei, în care 1 din 6 ţigări consumate este achiziţionată de pe piaţa neagră, la circa jumătate de preţ, şi poate submina eforturile susţinute ale autorităţilor de combatere a contrabandei”

Faptul că producătorii din industria tutunului și statul ar putea încasa mai puțini bani nu este nici important, nici de interes în cazul de față. Contrabanda este o chestiune fiscală, nu are legătură cu sănătatea. Țigările de contrabandă sunt tot țigări. Orice țigări sunt dăunătoare sănătății și cauzează, mai devreme sau mai târziu, probleme grave. Fumatul ucide, iar proiectul de lege urmărește scăderea consumului de țigări prin eliminarea expunerii la ideea de produse din tutun a persoanelor care încă nu sunt dependente.

Din articolul citat:

O alta prevedere a proiectului de lege este interzicerea dreptului de informare a fumătorilor adulţi cu privire la produsele cu potenţial de risc redus.

Informarea diferă de publicitate, iar fumătorii adulți se vor informa în tutungerii. Nu interzice nimeni dreptul de informare, ci doar expunerea produselor din tutun la vedere, precum și promovarea lor prin expunerea brandurilor la evenimente (unde vin și mulți tineri).

Unde sunt cele 4 milioane de români afectați?

Dincolo de toate cele de mai sus, nu apare nicăieri nicio clarificare la cifra din titlul articolului / comunicatului. De unde reies cele 4 milioane de români afectați? Oare aceștia sunt fumătorii? Ei vor fi afectați cam cum sunt afectați cei care doresc să cumpere în prezent o conservă cu pește, care nu este expusă la casa de marcat în supermarket și nici plasată deasupra capului vânzătorului de la chioșcul din colț, în cutiuțe albastre cu sloganul îmbietor de genul „chemarea mării albastre”. Astfel, dacă legea intră în vigoare, ei vor trebui să meargă la raionul de tutun și să ia de acolo produsul dorit. Exact cum fac acum pentru o conservă cu pește.

*

De citit și acest articol de pe Hotnews Cum se vede proiectul de lege anti-fumat prin ochii medicilor: Fumatul la adolescenții români, impresionant. Prezența țigărilor în aceleași magazine cu pâinea și laptele le face să nu pară periculoase.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Te rugăm să citești politica de confidențialitate și cookies, iar dacă ești de acord și accepți să primești comunicări pe e-mail de la SopFumatul.ro, inclusiv comunicări comerciale, te rugăm bifează mai jos: