Traseul campaniilor antifumat
Fumatul este cel mai cunoscut si acceptat viciu din societate, cu toate ca afecteaza vietile consumatorilor de tigari cat si sanatatea celor din jur. Multi dintre consumatori gandesc si gasesc zeci de variante prin care sa se lase de fumat, insa doar 2-3 dintre acestia spun „stop” dintr-o data si nu mai trag din vreo tigara.
Ce ii determina sa nu se lase de acest drog legal? Lipsa de vointa? Ma indoiesc. In lipsa publicitatii pe canalele principale de comunicare (TV, ziare, reviste, mediul online), producatorii de tigari gasesc metode de „agatare in carlig” a consumatorilor de nicotina: cat timp ai un viciu si ti se ofera la un pachet de tigari cumparat, unul gratis, o bricheta de colectie sau tot felul de maruntisuri sclipitoare pe care „trebuie” sa le ai, va exista o piata a consumului de tigari.
Curios este curajul (nu vreau sa o numesc ignoranta) fumatorilor. Toate asociatiile de combatere a consumului de nicotina si toate campaniile antifumat ii lasa indiferenti, ba chiar uneori amuzati de situatiile in care cer un pachet cu o imagine cu cancer la plamani in locul unuia pe care este ilustrata o tigara „impotenta”.
Si cum orice invat are si dezvat, cei ce vor sa atraga atentia asupra pericolelor fumatului au lasat la o parte mesajele de genul „Fara tutun respiram un aer mai curat!” sau „Mai putin tutun, mai multa viata!” peste care fumatorii au scuturat cu indiferenta scrumul tigarilor din care tocmai trageau. In prezent, ei gandesc si promoveaza campanii atat de agresive si de reale incat si un nefumator se simte vinovat de vreun eventual gand de a se apuca de fumat.
Ca un mic tur al campaniilor antifumat, e de amintit „momentul Mihaelei Radulescu”, ale carei imagini in lenjerie au umbrit scopul initial al mesajului transmis. Ganditorii campaniilor au vazut ca fumatorii nu se lasa induiosati de formele suave ale Mihaelei si nici de gandul ca fumatul poate duce la impotenta, asa ca a iesit o lege prin care producatorii au fost obligati sa le arate clientilor lor cum isi pun pielea la bataie cu fiecare tigara fumata. Dinti stricati, plamani rosi de cancer, sau prunci afectati de fumul mamelor lor, nimic din toate astea nu au influentat scaderea consumului de tigari.
Anul acesta, in Marea Britanie, deruleaza timp de noua luni o campanie impotriva consumului de tutun care aparent a ajuns la inimile fumatorilor si ii obliga sa se gandeasca de doua ori inainte de a-si aprinde inca o tigara. Este intitulata „Mutation” si aduce aminte cum la fiecare 15 tigari consumate se produce o mutatie in corp. Mutatii ce duc de cele mai multe ori la aparitia cancerului. Parca expresia „Singurul dusman al omului e omul.” capata din ce in ce mai mult sens.
Alte stiri despre fumat: