Stop Fumatul

E mai cool să nu fumezi :)

Poate este nevoie de o despărțire…

Da, ai citit bine. Poate este nevoie de o despărțire ca să poți scăpa, în sfârșit, de fumat. Dacă te întrebi cum așa, citește mai departe.

În viață facem felurite asocieri, pe care le facem pentru că fie așa a fost contextul la un moment dat, fie că s-a întâmplat și am mers după cum ne-a dus valul, fie că am fost nevoiți în vreun fel. Așadar, aceste asocieri devin parte din noi – din identitatea noastră. Suntem aceste asocieri, pentru simplul fapt că ne-am oibișnuit cu ele atât de tare, încât au devenit a doua natură. De câte ori n-ai auzit pe cineva spunând despre sine:

Sunt un fumător înrăit!

Propoziția asta spune ceva despre cum se vede pe sine persoana care o afirmă. Cuvintele sunt foarte puternice – dacă ni le spunem suficient de des, ajungem să le credem și ele ne schimbă viața în bine sau, dimpotrivă, în rău. Cum să se lase de fumat cineva care se definește pe sine ca fiind fumător, și nu oricum, ci „înrăit” (cu diverse variațiuni: „pasionat”, „invederat”, „de două pachete pe zi”, „de țigări tari”, „de când mă știu” și așa mai departe). Spui asta despre tine? Încearcă să te desparți de afirmația asta, pentru început. Este o despărțire de imaginea pe care ți-ai făcut-o despre tine, imagine care nu doar că nu te reprezintă neapărat, dar te ține prizonier/ă unui comportament toxic, de care știi că ai vrea să scapi, dar cum să scapi dacă ai ajuns să crezi și să spui sus și tare că ești așa?

Așa că îți propunem să schimbi ceva. Nu să lași țigara deoparte, ci ceva mult mai simplu: spune despre tine, de exemplu, „Fumez, dar n-am stofă de fumător” sau „Mai fumez un pic, dar sunt pe cale să devin nefumător” sau „Sunt încă fumător”. Fără niciun alt efort, doar atât, o perioadă. Vezi dacă se schimbă ceva.

Apoi, te rugăm să îți examinezi mediul. Biroul, locuința, locurile preferate de petrecut timpul liber. Fă o listă.

Când fumezi cel mai mult?

După ce ai lista, vezi de care situație ai putea să te desparți cel mai ușor? De exemplu, dacă fumezi în casă, scoate țigara din interior și mută fumatul pe balcon sau afară, în fața locuinței. Dacă ai constatat că ai ras două pachete de țigări sâmbătă cu prietenii în pub, e clar că acolo e ceva suspect și poate te poți despărți de ieșitul seara în locul respectiv pentru o vreme (cheamă-ți prietenii acasă, poate fumați mai puțin așa). Dacă ieși nonstop la țigară când ești la serviciu, e posibil ca jobul tău să nu fie potrivit pentru tine și să fie mai bine dacă pleci din firma respectivă sau din domeniul respectiv (caută un job să-ți placă să-l faci!). Fă mici schimbări, nimic radical, dar schimbă ceva cu lista în mână, apoi numără câte țigări în minus ai fumat într-o săptămână și s-ar putea să ai o surpriză.

Totuși, înainte să-ți dai demisia (da, uneori și soluțiile radicale sunt soluții), stai și gândește-te și la cei din jurul tău: colegi, familie, prieteni, și vezi care sunt cei care te țin cel mai mult cu țigara în mână. Cu cine fumezi cel mai mult?

Cine te provoacă mereu „la o țigară”?

Cine a râs ultima dată când ai spus că ai vrea să te lași și ți-a spus că nu crede că ai vreo șansă să te lași? Analizează cu atenție aceste persoane și vezi dacă în general te fac să te simți bine, dacă prezența lor este cu adevărat benefică pentru tine. Dacă în general sunt oameni pozitivi, cu care te simți energizat/ă, e OK. Dacă însă interacțiunea cu oamenii ăștia te lasă fără de energie sau îți face în general rău, desparte-te de ei fără să clipești și fără prea multe explicații. Aceste persoane (sau această persoană) nu sunt pentru tine. Nu sunt neapărat oameni răi sau care îți vor răul, dar pur și simplu nu aduc în viața ta suficient bine ca să merite să păstrezi relațiile. Deci, rărește interacțiunile cu aceste persoane până la zero și vezi ce se întâmplă.

Concluzia acestui articol este că adesea poți să începi să faci ce e mai bine pentru tine prin simple ajustări ale asocierilor tale obișnuite, fie că este vorba de ceva ce este bine întipărit în mintea ta sau de oamenii din jurul tău și activitățile preferate. Mici schimbări în felul în care gândești despre tine, precum și alegeri mai inspirate pentru anturaj și activități te pot aduce mai aproape de obiectivul final. Și, foarte important: fiecare țigară nefumată este o mică victorie pentru sănătatea și libertatea ta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Te rugăm să citești politica de confidențialitate și cookies, iar dacă ești de acord și accepți să primești comunicări pe e-mail de la SopFumatul.ro, inclusiv comunicări comerciale, te rugăm bifează mai jos: