Stop Fumatul

E mai cool să nu fumezi :)

[Opinie] În sfârșit, sănătatea începe să câștige

Cine a avut acces la internet zilele acestea a fost în mod sigur expus campaniei pe care producătorii de tutun o fac pe toate canalele pentru a-și atrage de partea lor opinia publică împotriva unui proiect de lege care, dacă ar fi adoptată, ar interzice publicitatea la produse din tutun și ar impune tratarea tuturor acestor produse în mod egal în fața legii.

Prima campanie în care industria tutunului se apără

Această campanie a firmelor  care produc țigări și alte dispozitive menite să administreze nicotină utilizatorilor dependenți este o desfășurare impresionantă de forțe și de bugete și se concentrează pe inamicul comun: proiectul de lege. Comunicarea este atât de unitară și mesajul atât de concentrat, încât parcă între firmele din industria tutunului nici nu mai există concurență. Dacă s-au aliat pentru a duce această campanie sau dacă fiecare acționează separat nici nu mai are importanță: toată această agitație nu poate să însemne decât un singur lucru: companiile din industria tutunului își trăiesc, în acest moment, ultimele zile de profit ușor.

Este prima dată când, în loc să se concentreze pe promovarea produselor și să ignore vocile antifumat, industria tutunului încearcă să se apere.

Orice voce împotriva fumatului era până acum ignorată

Când am lansat prima dată stopfumatul.ro (în 2008), pentru a aduce motivație suplimentară celor care aleg să fie mai sănătoși, am publicat mereu, încă de la lansare, foarte multe articole legate de cât de periculos este fumatul pentru organismul uman. De asemenea, pentru cei care cochetează cu ideea de a se apuca de fumat, am scris despre cât de greu este pentru o persoană dependentă să scape de acest obicei și despre toate motivele pentru care este de preferat să nu se atingă niciodată de tutun și nicotină (în special adolescenții și tinerii sunt în această categorie vulnerabilă, iar ei sunt țintiți de industria tutunului prin tot felul de promoții la diverse evenimente care atrag public tânăr).

În tot acest timp, nu am beneficiat de niciun fel de atenție din partea firmelor producătoare de țigări. Noi scriam, iar ei își vedeau de vânzări, publicitate și promoții. Aceasta în contextul în care site-ul stopfumatul.ro a apărut cu puțin timp înainte ca statul român să lanseze programul Stop Fumat, care a beneficiat de acoperire masivă în presă și de o campanie din păcate greu de luat în serios, având-o ca vector de imagine pe Mihaela Rădulescu. Totuși, subiectul renunțării la fumat a ajuns atunci pe agenda publică. Cu toate astea, nici programul Stop Fumat nu a fost în niciun fel atacat de firmele din industria tutunului.

Nici măcar când a apărut, în 2016, legea care a interzis fumatul în spațiile publice, industria tutunului nu s-a implicat atât de mult în a o combate. Mai mult patronii de localuri și fumătorii au militat împotriva ei.

Statul nu se implică prea mult

În afară de programul Stop Fumat, pe site-ul căruia nu au mai fost publicate update-uri în ultimii doi ani, și legea din 2016, care a fost adoptată cu scandal (mai degrabă la presiunea alinierii la legislația UE decât din grija pentru cetățenii români), statul nu se implică prea mult în educarea populației cu privire la riscurile fumatului și nici în susținerea celor care vor să scape de acest viciu.

Nici nu este de mirare pentru că, așa cum observa Vlad Petreanu pe blogul său, unul dintre cei mai mari beneficiari ai banilor produși de industria tutunului, prin taxele percepute, este chiar statul.

Românii vor să fie mai sănătoși

Dar pentru că discuția a fost deschisă în 2016, odată cu adoptarea legii care interzice fumatul în spații publice închise, românii au primit mai multe informații legate de subiect. Ei au început să fie mai conștienți de faptul că moartea cauzată de cancer și de alte boli asociate fumatului, cum ar fi cele cardiovasculare, nu este deloc de dorit. Astfel încât oamenii au început să caute alternative la fumat.

În general populația României începe să devină interesată de sănătate, tendință care este ușor de observat pentru cei care urmăresc procentul de materiale despre viață sănătoasă care se publică și se răspândesc zilnic în online. Odată cu alegerea unei alimentații mai corecte și mersul la sală, oamenii se autoeducă și în privința riscurilor pe care fumatul le are asupra sănătății și calității vieții fumătorilor, așa că populația României încearcă din ce în ce mai mult să se lase de fumat.

Industria tutunului pierde teren

În urmă cu mai bine de 10 ani au apărut pe piață, venind din China, primele dispozitive electronice care imitau țigările. Acestea erau atât de prost manufacturate, încât persoanele care înlocuiau fumatul cu țigara electronică – încet, încet – reușeau să renunțe la viciu fără să continue să folosească dispozitivele cu baterie, care oricum se stricau tot timpul, erau și foarte scumpe și nici nu dădeau aceeași satisfacție ca țigările obișnuite.

Firmele producătoare de țigări au sesizat că există pericolul ca publicul lor dependent să scape de fumat cu aceste dispozitive electronice și, în plus, presiunea pusă asupra lor este din ce în ce mai mare. Obligate să se adapteze, au început să producă și ele „alternative”, pentru a nu rata publicul care căuta altceva decât produsele dovedit dăunătoare. Astfel, industria tutunului s-a adaptat și a început să scoată pe piață dispozitive înlocuitoare pentru țigările clasice, inclusiv cele de încălzit tutunul. Aceste noi produse au fost promovate cu pretenția că ar fi mai puțin dăunătoare sănătății pentru simplu fapt că doar încălzesc tutunul și nu îl ard, dar efectele lor nocive au fost, cel puțin până recent, necunoscute și încă nu sunt studiate suficient.

În același timp, forțate să renunțe la publicitatea clasică, companiile din industria fumatului s-au văzut forțate și să se strecoare, creativ, pe lângă lege, pentru a se putea promova. Așa au apărut spații culturale marcate ca atare și campanii diverse care seamănă cu cele de responsabilitate socială, dar care promovează, discret, fumatul.

Balanța se înclină către sănătate

Din fericire, aceste încercări de a ține în continuare dependenți consumatorii nu par să aibă atât de mult succes, în contextul în care oamenii au început să înțeleagă că sănătatea este mai importantă. Ceea ce explică și reacția imediată a industriei tutunului în online, acolo unde mesajele se propagă cel mai ușor.

Iar când companiile de tutun nu mai ignoră diversele acțiuni menite să le limiteze influența, înseamnă că se simt cu adevărat amenințate, ceea ce înseamnă că, într-adevăr, în acest moment sănătatea începe să câștige războiul.

A.V.